Організація системи залікової роботи з інформатики для учнів 11-х класів із заочною формою навчання у вечірній школі


Організація системи залікової роботи з інформатики
 для учнів 11-х класів із заочною формою навчання
 у вечірній школі
Складання заліку — важливий елемент підбиття підсумків на­вчання учнів вечірніх шкіл з навчального предмета інформатика. Залік дає змогу визначити якість знань, отриманих учнем, ступінь сформованості навичок і вмінь та життєвих компетентностей: уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, систематизувати, оцінювати та робити висновки.
Враховуючи відсутність навчальних програм для вечірніх (змінних) загальноосвітніх шкіл, пропонуємо програму з інформатики для 10 12  класів  вечірніх (змінних) загальноосвітніх шкіл з  заочною формами навчання (рівень стандарту) в обсязі 0,5 години на тиждень.

Програма
з інформатики
для 10-12-х заочних класів
Харківської вечірньої школи № 37
Харківської міської ради
Харківської області
на 2017/2018 навчальний рік

№ з/п
Тема
Кількість годин за програмою МОН України
по 35годин
(1 годин на тиждень)
Кількість годин відповідно до робочого навчального плану школи (модифікований варіант)
по 17 годин
(0,5 годин на тиждень)


10, 11 класи
(по 31 годині + 8 години резервного часу)
(1 годин на тиждень)
10 клас
(15 годин + 2 години резервного часу)
(0,5 годин на тиждень)
1.
Текстовий процесор
10
5
2.
Служби Інтернету
6
3
3.
Комп’ютерні презентації
10
7
4.
Резервні години
2
2



11 клас
(15 годин + 2 години резервного часу)
(0,5 годин на тиждень)
5.
Комп’ютерні презентації
4
3
6.
Моделювання. Основи алгоритмізації
8
5
7.
Системи опрацювання табличних даних
11
7
8.
Резервні години
2
2



12 клас
(13 годин + 4 години резервного часу)
(0,5 годин на тиждень)
9.
Бази даних. Системи управління базами даних
7
7
10.
Автоматизоване створення й публікація веб-ресурсів. Сучасні сервіси Інтернету
6
6
11.
Резервні години
4
4
Всього

70
51

Відповідно до Робочого навчального плану школи інформатика вивчається в 10–12 класах в обсязі 0,5 години на тиждень. У 11 класі вивчається три теми з інформатики: «Комп’ютерні презентації», «Моделювання. Основи алгоритмізації», «Системи опрацювання табличних даних».
Відповідно до Робочого навчального плану школи з інформатики у 11класі передбачено один залік. Відповідно до календарного планування залік проводиться після вивчення теми «Системи опрацювання табличних даних». Для більшглибокого контролю знань та вмінь учнів учитель, за бажанням, може проводити залік із кожної теми.
       Під час залікових занять, на які відводиться певний час, кожному учневі виставляється оцінка за письмову відповідь з матеріалу, засвоєння якого підлягає контролю, та за виконання практичного завдання, з урахуванням того, як він працював на уроках під час вивчення теми чи розділу.
Основні вимоги  до знань, умінь учнів
Учень (учениця)
описує:
·       поняття електронної книги, аркушу, рядка, стовпця, клітинки, діапазону комірок;
·       способи навігації аркушем і книгою;
·       типи і формати подання даних: числовий, грошовий, текстовий, формат дати та часу;
·       способи введення даних різних форматів;
·       види помилок під час уведення даних і формул та способи їх усунення;
·       призначення основних панелей інструментів табличного процесора та елементів керування;
·       критерії добору типу діаграми для найкращого відображення даних;
пояснює:
·       необхідність правильного добору і визначення форматів подання даних;
·       правила запису абсолютних, відносних та мішаних посилань на комірки та діапазони комірок;
·       правила запису формул;
·       правила перетворення абсолютних, відносних та мішаних посилань під час копіювання формул;
використовує:
·       автозаповнення комірок для прискорення введення даних;
вміє:
·       здійснювати навігацію аркушем і книгою;
·       вводити дані і формули у комірки та редагувати їх вміст;
·       виокремлювати діапазони комірок із заданими адресами;
·       форматувати дані, комірки та діапазони комірок;
·       копіювати, переміщувати й видаляти вміст комірок і діапазонів комірок;
·       записувати абсолютні, відносні та змішані посилання на комірок і діапазони комірок;
·       добирати тип діаграми для найкращого відображення даних;
·       змінювати тип діаграми;
уміє будувати, редагувати та форматувати діаграми.
План підготовки до заліку
Й.Я. Ривкінд, Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько. Інформатика. Рівень стандарту.Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ «Генеза» 2011
№ з/п
Зміст навчального матеріалу
Завдання у підручнику
1
Системи опрацювання числових даних. Табличний процесор Microsoft Office Excel 2007. Уведення та редагування даних в Excel 2007
§2.1, §2.2
2
Копіювання даних. Практична робота. "Уведення та редагування даних в електронних таблицях. Використання формул"
§2.3
3
Редагування книги та електронної таблиці. Форматування електронної таблиці та її об’єктів
§2.4, §2.5
4
Функції в електронних таблицях та їх використання
§2.6
5
Діаграми в Excel 2007. Практична робота. "Аналіз даних з використанням функцій табличного процесора. Побудова діаграм"
§2.7
6
Сортування й фільтрування даних в електронній таблиці
§2.8
7
Проміжні підсумки. Зведені таблиці.Практична робота."Фільтрація даних і обчислення підсумкових характеристик"
§2.9

Запитання і завдання для самоперевірки
1.  Що називається системою опрацювання числових даних? Які системи опрацювання числових даних ви знаєте?
2. Що таке табличний процесор?  Для чого він призначений?
3. Що таке електронна таблиця? З чого вона складається? Дані яких видів можуть міститися в її клітинках?
4. Назвіть і опишіть призначення об’єктів вікна табличного процесора Excel 2007.
5. Назвіть і опишіть призначення об’єктів вікна книги табличного процесора Excel 2007.
6. Назвіть об’єкти табличного процесора Excel 2007і кілька об’єктів кожного з них.
7. Які імена за замовчуванням мають аркуші книги з електронними таблицями; аркуші книги з діаграмами?
8. Скільки стовпців і рядків містить електронна таблиця табличного процесора Excel 2007? Як позначаються їхні номера?
9. Наведіть приклади адрес клітинок. Поясніть, де в електронній таблиці розташовані клітинки з вказаними вами номерами.
10. Що таке табличний курсор? Як він виглядає?
11. Як увести дані безпосередньо в клітинку?
12. Як увести дані в клітинку, використовуючи Рядок формул?
13. Як скасувати введення  даних?
14. Що таке формула?
15. Як виконати копіювання (переміщення) даних з використанням Буфера обміну?
16. Як виконати копіювання (переміщення) даних без використання Буфера обміну?
17. Які операції належать до операцій редагування книги?
18. Як перейменувати аркуш?
19. Як створити об’єктТаблицяExcel 2007.?
20. Назвіть числові формати.
21. Назвіть категорії функцій в Excel 2007.
22. Скільки аргументів можуть мати функції в Excel 2007?
23. Назвіть типи діаграм в Excel 2007.
23. Назвіть об’єкти діаграм в Excel 2007.
23. Назвіть властивості об’єктів діаграм в Excel 2007.
24. У чому полягає сортування даних в Excel 2007?
25. Наведіть правила сортування за зростанням даних різних видів у Excel 2007.
26. Що таке проміжні підсумки?

Зразок залікової контрольної роботи з теми
«Системи опрацювання табличних даних»
для учнів  11-х  класів
Заліковаконтрольна робота за програмою рівня стандарту містить чотири частини, що відрізня­ються за рівнем складності (табл. 1).
Таблиця 1
Оцінювання завдань різної складності
Частина роботи

Рівень складності
Номери завдань
Кількість завдань
Кількість балів за правильну відпо­відь
Максимальна кіль­кість балів
1
1
1-3
3
1
3
2
2
3-6
3
1
3
3
3
6-9
3
1
3
4
4
10
1
3
3
Усього
12

У першій частині атестаційної роботи запропоновано 3 завдання у тестовій формі на вибір однієї правильної відповіді із чотирьох запропонованих (правильне виконання кожного завдання 1–3 оцінюється 1 балом).
Завдання на вибір однієї правильної відповіді із чотирьох запропонованих вважається виконаним правильно, якщо в бланку відповідей указано лише одну літеру, якою позна­чено правильну відповідь.

У другій частині атестаційної роботи запропоновано 3 завдання на вибір кількох (від 2 до 5) правильних варіантів відповіді з п’яти запропонованих (правильне виконання кожного завдання 4–6 оцінюється 1 балом). Завдання на вибір кількох (від 2 до 5) правильних варіантів відповіді з п’яти запропо­нованих вважається виконаним правильно, якщо в бланку відповідей указано правильний список літер, якими позначено варіанти відповідей. Якщо відповідь неповна, то бали нараховуються за таким правилом: за кожний правильний варіант відповіді нараховується додатна пропорційна частка від максимальної кількості балів за це завдання, а за неправильний варіант відповіді — від’ємна (при від’ємній сумі балів за відповідь на­раховується 0 балів). У третій частині атестаційної роботи запропоновано 3 завдання на встановлення відповідності (правильне виконання завдання 7-9 оцінюється 1 балом). Завдання на встановлення відповідності передбачає, що для кожного варіанта умови, позначеного літерою, потрібно обрати один правильний варіант відповіді, позначений циф­рою. У завданні необхідно встановити п’ять відповідностей. Якщо відпо­відь неповна, то бали нараховуються за таким правилом: за кожний правильний варіант відповіді нараховується додатна пропорційна частка від загальної кількості балів за це завдання, а за неправильний варіант відповіді — від’ємна (при від’ємній сумі балів за відповідь нараховується 0 балів). ­
Завдання четвертої частини виконуються на комп’ютері. Учитель може на власний розсуд, з огляду на загальний рівень досягнень учнів, їхню поточну успішність тощо, визначати частково правильні відповіді за завдання четвертої частини, дроблячи оцінку.

1 варіант
У завданнях 1–3 оберіть одну правильну відповідь.
1. Укажіть абсолютні посиланя на клітинку електронної таблиці в середовищі табличного процесора MS Excel.
а)    А1
б)    $B$5
в)    С3
г)     $D7
2. Укажіть вигляд формули  =$B3+C$3  після її копіювання з клітинки D3 у клітинку D4 в середовищі електронної таблиці.
а)    =$B3+C$4  
б)    =$B4+D$3  
в)    =$B3+D$3  
г)     =$B4+C$3  
3. Укажіть правильне закінчення твердження: «Символи у числовому полі електронної таблиці в середовищі MS Excel означають, ...»
а)    що в результаті обчислення за формулою виникла помилка
б)    що виконано заборонену дію
в)    що кількість  цифр більша, ніж ширина клітинки
г)     що була спроба ввести в клітинку некоректне число
          У завданнях 46 оберіть кілька (від 2 до 5) правильних варіантів відповіді з п’яти запропонованих.
          4. Укажіть об’єкти, які можє бути розміщено всередині клітинки електронної таблиці.
а)    діаграми
б)    числові дані
в)    текстові дані
г)     зображення
д)    формули
          5. Укажіть дії, які можна виконувати над аркушами робочої книги електронної таблиці.
а)    видаляти всі аркуші
б)   перейменовувати
в)    переміщувати або копіювати
г)    змінювати колір ярлика
д)   створювати нові
6. Укажіть комбіновані посилання на клітинку електронної таблиці в середовищі табличного процесора MS Excel.
а)    А1
б)    $В$5
в)    С$3
г)     $D7
д)    D17
7-9 до У завданні кожного варіанта умови, позначеного літерою, оберіть один правильний варіант відповіді, позначений цифрою.
7. Установіть відповідність меж форматом клітинок електронної таблиці MS Excel і виглядом даних у клітинці.

А) відсотковий
Б) експоненційний
В) числовий
Г) грошовий
Д) дата

1)  263,15
2)  182,75 грн.
3)  75 %
4) 21.12.2018
5) 1,9Е–18


8. Установіть відповідність між об’єктами табличного процесора та їх властивостями.
А) книга
1)  наявність сітки, тип нумерації стовпців і рядків
Б) аркуш
2)  номер, висота
В) електронна таблиця

3)  ім’я, кількість розміщених об’єктів та їх вигляд, фон залівки, наявність захисту, колір ярлика
Г) діаграма

4) ім’я, кількість аркушів, порядок розташування аркушів
Д) рядок

5) тип, назва, розмір області діаграми, колір залівки

                                                          


9. Установіть відповідність між назвами об’єктів вікна табличного процессора та номерами, вказаними на малюнку.
А) поле імені
Б) рядок формул
В) параметри автозаповнення
Г) вставка функції
Д) автозаповнювач

Перед виконанням завдання 10 створіть на робочому столі комп’ютера папку з назвою Залік-Прізвище (замість слова Прізвище вкажіть своє прізвище). Скопіюйте запропонований файл в папку Залік-Прізвище. Після виконання завдання збережіть результати в цьому файлі.
10. Відкрийте файл Успішність.xls. Створіть формулу для розрахунку середньої оцінки кожнього учня за тему. Заповніть за допомогою формул  діапазон клітинок  J4:J12.
За даними таблиці створіть діаграму для порівняння оцінок , отриманих учнями класу протягом вересня місяця. Тип діаграми оберіть самостійно.
2 варіант
У завданнях 1–3 оберіть одну правильну відповідь.
          1. Укажіть ознаку, за якою в середовищі програми MS Excel відрізняють формулу від даних.
а)              результат обчислення за формулою вирівнюється по центру
б)             формула завжди починається з вбудованої функції SUM
в)              формула завжди містить посилання на клітинки
г)              формула завжди починається зі знака =
          2. Укажіть мішане посилання на клітинку електронної таблиці в середовищі табличного процесора MS Excel.
а)    А1
б)    $В$5
в)    С$3
г)     D7
          3. Укажіть вигляд формули  =$B3+C$3  після її копіювання з клітинки D3 у клітинку Е3 в середовищі табличного процесора MS Excel.
а)    =$B4+C$3  
б)    =$B4+D$3  
в)    =$B3+D$3  
г)     =$B3+C$3  
У завданнях 46 оберіть кілька (від 2 до 5) правильних варіантів відповіді з п’яти запропонованих.
          4. Укажіть правильні імена клітинок електронної таблиці MS Excel.
а)              діапазон1
б)             СД355
в)              DV265
г)              S412в
д)             G13
5. Укажіть операції, які можна виконувати для клітинок виділеного діапазону за допомогою кнопки Автосума в середовищі табличного процесора MS Excel.
а)    знаходити суму значень
б)    знаходити середне значення
в)    визначати значення функції SIN для кожної клітинки діапазону
г)     знаходити максимальне значення з виділеного діапазону
д)    знаходити мінімальне значення з виділеного діапазону

6. Укажіть дії, які виконуються при застосуванні фільтрів у середовищі табличного процесора  MS Excel.
а)    відображаються на екрані лише ті записи списку, що відповідають заданим умовам
б)    видаляються зі списку записи, що не відповідають заданим умовам
в)    приховуються ті записи списку, що не відповідають заданим умовам
г)     приховуються ті записи списку, що відповідають заданим умовам
д)    видаляються зі списку записи, що відповідають заданим умовам
У завданнях 7-9  до кожного варіанта умови, позначеного літерою, оберіть один правильний варіант відповіді, позначений цифрою.
7. Установіть відповідність меж діапазонами  клітинок , які відображено на малюнку, і встановленими для них форматами.

а)  А2
б)   А3:А7
в)  В2:С2
г)   А1:С1
д)  С2:С8


1) переносити по словах
2) орієнтація – по вертикалі
3) об’єднання клітинок
4) заливка кольором
5) вирівнювання по горизонталі за значенням


8. Установіть відповідність меж діапазоном  клітинок електронної таблиці MS Excel і кількістю клітинок у цьому діапазоні.
А) D1:D5
1)  6
Б) A1:F5
2)  7
В) B2:D4
3)  5
Г) C3:C9
4) 8
Д) A3:B6
5) 9






9. Установіть відповідність меж прикладами функцій табличного процесора MS Excel та типами функцій.
А)  =IF(A2=100; «Перевищення бюджету»; » »)
1)  статистична
Б)  =SUM(B2:B4)
2)  фінансова
В)  =SIN(F6)
3)  логічна
Г)  =ПС(ставка;кпер;плт;бс;тип)
4) математична
Д)  =ЗАМІНИТИ(«200»;4;1;2»)
5) текстова
Перед виконанням завдання 10створіть на робочому столі комп’ютера папку з назвою Залік-Прізвище (замість слова Прізвище вкажіть своє прізвище). Скопіюйте запропонований файл в папку Залік-Прізвище. Після виконання завдання збережіть результати в цьому файлі.
10.  Відкрийте файл Магазин.xls. Створіть формулу для розрахунку прибутку за кожну одиницю товару, враховуючи собівартість і ціну. Заповніть за допомогою формул  діапазон клітинок  D4:D8.
За даними таблиці створіть діаграму для порівняння собівартісті та прибутку на одиницю кожного товару. Тип діаграми оберіть самостійно.
Література:
1. Й.Я. Ривкінд, Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько. Інформатика. Рівень стандарту.Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ «Генеза» 2011
2. Навчальна програма з інформатики для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту
3. Збірник завдань для державної підсумкової атестації з інформатики 11 клас 2014. Н.В. Морзе, В.П. Вембер, О.Г. Кузьмінська, М.О. Войцеховський, Т.Г. Проценко
4. Збірник завдань для державної підсумкової атестації з інформатики 11 клас 2011. Н.В. Морзе, В.П. Вембер, О.Г. Кузьмінська, М.О. Войцеховський, Т.Г. Проценко





Комментариев нет:

Отправить комментарий